Friday, February 6, 2009

IkhlaS ke ni??

IkHLaS….

Pagi tadi, kami ade membncangkan tajuk ni dalam kelas bersame2 ustaz dalam sesi tutorial..nampak remeh jer tjuk nie..tp bile ustaz mengajukan beberapa soklan kpd kami..semua ragu2 nk mengeluarkan jwpn..antare soalan yg ustaz ajukan adalh bagaimane nk menetapkan ati kite supaya sentiase ikhlas melakukan sesuatu itu dari awal hingga bila-bila..kerana menurut ustaz seseorang itu perlu menetapkan niat yang ikhlas dalam hati mereka sama ada sebelum, semasa atau selepas melakukan sesuatu kerja itu..jadi berbagai jawapanlah keluar dari mulut kami..ade yg kate dekatkan diri dengan Allah..beristgfar..tngkatkan iman..dan mcm2 lagi..semua itu pun betul tp disini ade jawapan2 yang ustaz bagi kat kami..
· Melalui ILMU
· Jemaah sesama Islam
· Mempertingkatkan ibadah dan bersungguh-sungguh menunaikannya
· Banyakkan muhasabah diri
· Selalu bersendirian dan banyak ingatkan mati seperti melakukan qiamulail dan menziarah kubur
· Sentiasa melihat kelemahan diri
· Banyak ingat akan hari akhirat

Lepas tu ustaz tanye plak..kenapa la kita nie sukar sgt nak mantapkan niat kita tu???
Kami pun jawab la..sebab x istiqamah dalam melakukan ibadah, banyak sangat ingat dunia ( HUBBU DUNIA) dan kurang motivasi dalam diri. Semua itu juga tidak langsung dinafikan oleh ustaz..ustaz mnmbah lagi perbncangan kami dengan mengingatkan kami spaya sentiasa banyakkan berdoa kepada Allah..Antara doa yang biase kite dengar adalah doa yang membawa maksud
“ Ya Allah yang sentiasa membolak-balikkan hati kami, tetapkanlah hatiku dalam agamamu dan mentaatimu”….

Sebenarnye pada mule2 ustaz mengatakan tajuk nie, kami semua tergelak sendirian..sebab masa sem2 lepas teringat akan seorang ustaz yang juga ada membincangkan tajuk IKHLAS nie..die tye ktorang.”.APA MAKSUD IKHLAS??SAPE TAU??” cam bese la kami bagi maksud itu dan ini..dan dengan mudah dan selamba ustaz memberikan satu analogi begini.. “ Ok la..katekanla kamu pergi ke suatu majlis..makan macam-macam la ni..makan sate la itu la ini la..pastu bagun pagi esok kamu sakit perut..So, kamu pun pergi la tandas dan melepaskan apa yang patut..IkHlas Tak???”mestila ikhlas kan..ideologi ustaz senang jer dan dlm gelak2 tu maksud yg ingn disampaikan ad kan..maksudnye kite ikhlas nk buat sesuatu tu apabla ia memg datg betul-betul pd kita..

Berbalik pd perbncangn kami pagi tad..ade la seorang sahabt ni mengajukan soalan..”UStaz, mcm mane plak kalau dalam sesuatu mende yang kte buat tu bercmpur2 niat kita..memg ad jgak kerana Allah..tp ad juga kerana laen..cntohnya kalau kita puase..memg kerana Allah..tp dlm mase yg same kite nk berjimat.. cmne tu ustaz??
Uataz pun berkate takper niat macm tu..tp pastikan niat yang laen tu pon kerana Allah..Nak berjimat Kerana ALLAH..tp jgn la selitkan dengan niat2 yng tak baik..tp laen la plak kalau kite niat btol2 hanye kerna Allah..

Macam tu la perbncangan kami pagi tadi..memg sush nk sematkan niat tu..tp ustz dah ajar mcm mane kte nk jdkan niat kiter tu Btol2 kerana Allah sehingga akhirnye..So, conclusionnye ikotla ape kaedh2 yg ustz bg tadi..Wallahualam..

No comments: