Sunday, June 20, 2010

Aku yang bersalah..(kene ke tajuk nie??emm Ok la tu)




manusia selalu sibuk untuk mengubah orang lain hingga kadang-kadang terlupa untuk melihat diri sendiri..tidak dinafikan dakwah itu wajib..wajib untuk kita menasihati dan saling tegur menegur antara satu sama lain..tapi jangan dilupai diri sendiri..walaupun kita perlu memandang pada apa yang disampaikan bukan orang yang menyampaikan tapi sebagai manusia biasa diri si penyampai juga menjadi pandangan kita..betul tak?kalau tak kita mesti cakap alaaaa cakap kat orang lain diri sendiri tak buat..

itulah pentingnya kita mengubah diri sendiri sebelum mengubah diri orang lain..kita semua mempunyai tahap keberanian yang berbeza...sekarang aku nak cerita apa yang biasa aku lakukan..

aku seorang yang pengecut..pengecut nak tegur orang..esp. orang yang rapat dengan aku..ada orang kata orang dekat lagi senang nak tegur..but not for me..aku sush untuk itu..dat's my weak..hinggakan apa yang aku pikir..aku nak ubah diri aku dulu..macam pentingkan diri je kan??memang nampak cam tu..tapi aku pegang pada kata-kata..kalau kita nak ubah orang di sekeliling kita kita ubah diri kita sendiri dulu..i.Allah orang disekeliling kita akan berubah kemudiannya..habis dah tentang aku..



umumnya pulak..
kan senang kalau setiap apa yang berlaku setiap orang akan kata aku yang bersalah..huh mesti cerita pon abis cepat..yela kalo setiap orang tak nak mengaku salah..masing2 akan menegakkan diri masing2..dan ini akan berlanjutan hingga ntah bila..tapi cerita drama macam drama bersiri indonesia akan menjadi drama bersiri jepun yang pendek kalau masing-masing kata emm aku yang bersalah walaupun tika itu kita rasa cam tak salah..tapi mesti sikit sebanyak ada salah kita..cakap cam senang kan??yeee memang senang..tapi inilah hakikatnya yang perlu aku dan kamu cuba untuk aplikasikan in our daily life..

apa yang aku tahu..kita menasihati orang sekalipun bukan untuk mengubah dirinya..sebab apa yang aku tahu..ubah atau tidak itu letak dalam tangan Allah..Allah je yang ada kuasa tu..so kita buat je la apa yang termampu..tapi jangan pernah putus asa..buat la apa pon yang kita termampu dan sesuai..i.Allah dipandang usaha kita itu..apa yang penting check diri kita selalu..kalo setiap orang chek diri masing2 kan senang..huhu..setiap apa yang aku pikir tak semestinya sama macam yang kamu pikir..sebab tu perlunya perbincangan dan tegur menegur..mungkin aku tak tahu salah yang aku buat..tapi kamu tahu..mungkin kamu tak pernah terfikirkan cara itu tapi aku pernah..cam gitulaa lebih kurang..

ingat..cuba ubah diri sendiri untuk melihat perubahan orang sekeliling..

No comments: